Saleforce

Myyntivalmennusta slumminuorille

Ohjelmistojätti Salesforce lahjoittaa omaa ammattitaitoa kenialaisille slumminuorille ja yrittäjille parantaakseen heidän ansaintamahdollisuuksia. Projektissa käytetään Salesforcen kehittämää valmennusmallia, jonka tavoitteena on kasvattaa yrityksen liiketoimintaa ja kannattavuutta. Kenialaiset yrittäjänuoret sitoutuvat päihteettömyyteen projektin aikana. Slummissa kasvaneilla nuorilla on monella taustalla huumeita, prostituutiota, teiniäitiyttä ja rikoksia.

Salesforce valitsi pilottiprojektiin mukaan viisi lupaavaa yrittäjää, jotka ovat aikaisemmin osallistuneet World Visionin nuorisotyöllisyysohjelmaan.

Nuorten kanssa pidetään useita valmennussessioita Skypen välityksellä. Puhelintapaamisten välillä yrittäjät keskittyvät kasvattamaan liiketoimintaansa omissa konteksteissaan.

- Tämän kaltainen toiminta soveltuu erittäin hyvin Salesforcen yrityskulttuuriin. Käytössämme on jo 1-1-1-malli, jossa yrityksemme tarjoaa teknologiaansa maksutta tai alennettuun hintaan yleishyödyllisten organisaatioiden käyttöön. Työntekijämme saa myös tehdä seitsemän päivää vuodessa vapaaehtoistyötä työajallaan, Salesforcen Senior Account Executive Ilkka Nousiainen kertoo.

Suomen World Visionin nuorisotyöllisyyshanke Kariobangin slummissa Nairobissa on ollut käynnissä jo kymmenen vuotta, ja siitä saadut tulokset ovat hyviä. Tavoitteena on, että kehitysmaiden nuorilla olisi oikeus koulutukseen ja turvallisiin työoloihin. Toimeentulon kehittäminen on tärkeää, jotta köyhyyden kierre saadaan katkaistua pysyvästi. Keniassa työttömiä on pysyvästi noin 40% maan väestöstä, ja nuorten työttömyys on kaksinkertainen kansalliseen keskiarvoon verrattuna. Suomen World Vision on kouluttanut jo yli 1000 Kariobangin slumminuorta ammattiin.

Myyntiammattilaisten valmennuskeikka slummissa